Αρχική > Άρθρα > Άρθρα σε άλλα έντυπα > Για την εφημερίδα « ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»
Τώρα που η συζήτηση για τη νέα γενιά των σχολικών βιβλίων άρχισε να απασχολεί σοβαρότερα περισσότερους ανθρώπους, σας κάνω κοινωνούς μιας συζήτησής μου με μια μικρή ομάδα εκπαιδευτικών που ασχολήθηκε με το θέμα από το 2001.
Επικρατεί λοιπόν η άποψη ότι πολλά από τα βιβλία είναι καλά και επιστημονικά τεκμηριωμένα, ιδίως των Θετικών Επιστημών. Φυσικής, Χημείας, Μαθηματικών κλπ.
« Ήταν δύσκολο να προσαρμοστούμε κι εμείς και οι μαθητές» λένε οι ίδιοι οι δάσκαλοι και καθηγητές, « αλλά η διαδικασία ενσωμάτωσης των βιβλίων στην εκπαιδευτική διαδικασία προχώρησε καλά».

Αλλού είναι και το πρόβλημα και η αμφισβήτηση.
1. στη διαδικασία ανάθεσης συγγραφής των βιβλίων
2. στο περιεχόμενο όσων βιβλίων «φέρουν ιδεολογία».
Δεν μπορώ βέβαια σε λίγες λέξεις ενός άρθρου να καταγράψω τη συζήτηση που έπρεπε να είχε γίνει ΠΡΙΝ από την αλλαγή των βιβλίων. Ας γίνει όμως κάποια συζήτηση έστω εκ των υστέρων.
Για τη διαδικασία παραγγελίας των βιβλίων μου λένε ότι υπήρξε διαγωνισμός με τέτοιους ασφυκτικούς όρους και προθεσμίες που μόνο όποιος είχε προετοιμαστεί μήνες νωρίτερα θα μπορούσε να ανταποκριθεί. Η προθεσμία του περίπου ενός μηνός ( πάνω-κάτω, κανείς δεν θυμόταν με ακρίβεια) δεν επαρκούσε ούτε για τη …σύλληψη της δομής και της φιλοσοφίας του κάθε βιβλίου απ΄ τα  τουλάχιστον 150 που έγιναν.
Χαμένος από χέρι ο ανύποπτος εκδότης. Χρειάζεται διερεύνηση.

Περνώντας στο περιεχόμενο : ΟΛΑ τα βιβλία Γλώσσας, Θρησκευτικών, Ιστορίας και γενικά όπου χρειαζόταν η μελέτη και αξιολόγηση κειμένων, ιδεών, διδαγμάτων, προτύπων, πεδίων σκέψης, προσανατολισμών κλπ μπήκαν μέσα σε μια « ιδεολογική μηχανή». Τα πράγματα έπρεπε να «αλλάξουν». Για την Ιστορία μας, για την Παράδοσή μας, για τη Θρησκεία μας, για τη Γλώσσα μας. Έπρεπε να «οδηγηθούν» προς κάπου αλλού. ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ. Χωρίς άδεια. Χωρίς πλειοψηφία.
Έπρεπε ν αλλάξουν  και αυτά που ήταν γραμμένα στα βιβλία και ο τρόπος διδασκαλίας.

Ακραία και επιπόλαια, έγιναν πολλές   «χοντράδες». «Γκρίζα διαφήμιση» ενός pc game στην «Γλώσσα» της …Ε΄Δημοτικού, οδηγίες στο δάσκαλο ότι για να μάθουν τα παιδιά ευθείες και  πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις,  χρειάζονταν «στρατευμένα»  κείμενα, κείμενο του Σημίτη για να διδαχτούν οι αναφορικές προτάσεις…
Χίλια δυο.
Μπορεί κάποια βιβλία να είναι καλά, μπορεί η εκτύπωση να είναι σωστή αλλά παραμένουν τα ερωτηματικά για τη φωτογραφική ανάθεση, για τους Έλληνες που συνωστίζονταν στην παραλία της Σμύρνης, για τα «στρατευμένα» κείμενα και για τον Μωάμεθ τον Πορθητή που προσευχήθηκε στην Αγιά Σοφιά όταν άλωσε την Πόλη.
Είναι άδικο να «πληρώνει τη νύφη» η κυρία Γιαννάκου. Γιατί η θέση της την έριξε σ΄ ένα αγριεμένο πέλαγος επιχειρηματικών συμφερόντων, ιδεολογικών αναζητήσεων και επιπολαιότητας.
Χωρίς σωσίβιο.

Δεν ξέρω πόσα απ΄ αυτά που μου είπαν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Το ζήτημα είναι , θ ασχοληθεί κανείς;

 

 
        
 
©2004-2024 Created and Powered by EXIS I.T. - Designed by ::ittech.gr::