Αρχική > Απόψεις και Παρεμβάσεις > Τα 4 «αγκάθια» της κυβερνητικής « Επιχείρησης Ιδιωτικοποιήσεων» :

Πολλά ερωτήματα, κρίσιμα ερωτήματα, πολιτικο-οικονομικά ερωτήματα  του ενδιαφέροντος όλου του κόσμου, ερωτήματα  γύρω από μια τεράστια ποικιλία θεμάτων και προβλημάτων ,δεν είναι δυνατόν να απαντηθούν απ΄ τη μια στιγμή στην άλλη. Κι όπως έδειξε η εμπειρία ενός τριμήνου-και βάλε- διακυβέρνησης της Ελλάδος από τον Σύριζα που βρίσκεται αντιμέτωπος με τους δανειστές , τις προεκλογικές του υποσχέσεις και τις «συνιστώσες» του , κανείς δεν ξέρει ακόμα σχεδόν τίποτε. Ακόμη και για το αύριο.

Υπάρχει και μια σειρά κρίσιμων ερωτημάτων γύρω από το μεγάλο θέμα των Ιδιωτικοποιήσεων και του ρόλου του περίφημου ΤΑΙΠΕΔ  που κάθε εβδομάδα, κάθε δεκαπενθήμερο, έχουν απαντήσεις  που ποικίλλουν.

Ερωτήματα του τύπου «Μα τι γίνεται τέλος πάντων τόσον καιρό σ αυτό το ΤΑΙΠΕΔ»  και «Ποιος φταίει, τι έκανε ή τι δεν έκανε και δεν προχώρησαν οι μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις» , προβληματισμοί όπως  «Ποιος μπλοκάρει τους σχεδιασμούς»,  «Τι δεν κάνανε καλά;» και « Γιατί δεν το χειρίστηκαν  σωστά» αλλά και πιο συγκεκριμένες απορίες όπως « Γιατί δεν μπορούν να …σπρώξουν  σε επενδυτές τον Αστέρα Βουλιαγμένης» και «Τι φταίει που δεν ξεμπλοκάρουν οι  σχεδιασμοί ιδιωτικοποίησης του παλαιού αεροδρομίου και του λιμανιού του Πειραιά» , όλοι αυτοί οι  σοβαροί  προβληματισμοί , επί μήνες, επί χρόνια παραμένουν «στάσιμα νερά σε έλος».

Κάποιες απαντήσεις «κρύβονται» στον Γενικό Χωροταξικό Σχεδιασμό και τις «Χρήσεις Γης», κάποιες άλλες στις αντιδράσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των μονίμων κατοίκων περιοχών όπου όλα πρέπει ν αλλάξουν, κάποιες επίσης  βρίσκονται στη σωστή ή όχι ερμηνεία του Συντάγματος, της Νομοθεσίας και σε αποφάσεις της Δικαιοσύνης ύστερα από προσφυγές.

Φυσικά και υπάρχουν ολιγωρίες και ευθύνες, φυσικά υπάρχουν και ένοχοι, φυσικά υπάρχουν και ανεπαρκείς, ύποπτοι, επίορκοι, αλαζόνες «χειριστές» της κάθε περίπτωσης. Το να λέει κανείς – στη μορφή γνωστών  προεκλογικών εξαγγελιών - ότι « Την επομένη θα σκίσουμε τα Μνημόνια» και θα « Διώξουμε την Τρόικα» ή « Σε ένα μήνα θα επανέλθουν οι μισθοί στα 751 ευρώ» ή «Καταργείται αμέσως ο ΕΝΦΙΑ» είναι μάλλον εύκολο. Αλλά το να το πραγματοποιεί…

Βέβαια στο θέμα των Ιδιωτικοποιήσεων, ο Αλέξης Τσίπρας δεν …απείλησε το λαό με καμία προεκλογική υπόσχεση πέραν του ότι η στάση του ήταν βασικά αρνητική. Αλλά κι αυτό, όπως και τόσα άλλα, άλλαξε. Στα τέλη Απριλίου, στο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων, έγιναν « βήματα πίσω».  Και ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι «Οι ιδιωτικοποιήσεις είναι καλές όταν πουλάς σε καλές τιμές. Αν υπάρξει συμφωνία θα προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις  σε ΔΕΣΦΑ, πώληση ακινήτων, του Ιπποδρόμου αλλά και του Αστέρα». Είπε ο πρωθυπουργός. Ο Σύριζα; Τι λέει; Και ΕΚΕΙ είναι που ακόμα «παίζονται πολλά».

Η Υπόθεση του Αστέρα Βουλιαγμένης.

Το καλοκαίρι που μας πέρασε, εν όψει Δημοτικών  Εκλογών , σύμφωνα με το  ixnilatis.org/ της Ομάδας Κοινωνικής Εγρήγορσης , έπαιρνε διαστάσεις Εθνικού σκανδάλου  η εκχώρηση, μαζί με τις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις του Αστέρα Βουλιαγμένης, τριακοσίων οκτώ στρεμμάτων Δημόσιας Δασικής έκτασης από το ΤΑΙΠΕΔ. Τη θέση αυτή την γνωστοποίησε στον Οικονομικό Εισαγγελέα, Ιωάννη Δραγάτση, ο Επικεφαλής της Ομάδας (ΟΚΕ), Βασίλης Αναστασόπουλος. Ο εισαγγελέας όμως πρότεινε προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας και εφ’ όσον υπάρξει έγκριση αναστολής εργασιών, τότε θα ενεργούσε και αυτός. Πότε όμως; Σε πόσο χρόνο είναι δυνατόν να τελεσφορήσει μια προσφυγή στο ΣτΕ;

Η «Ομάδα Κοινωνικής Εγρήγορσης»,  μια κίνηση ενεργών πολιτών, που μετεξελίχτηκε σε πολιτικό φορέα, στη  Μηνυτήρια Αναφορά της ( 27/12/13), η όλη διαδικασία εκχώρησης, της  έκτασης σε Τουρκο- αραβική κοινοπραξία είναι μη σύννομη και αντισυνταγματική προσθέτοντας   ότι μεταβιβάζεται ένα ακίνητο, του οποίου οι τίτλοι ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΑΡΟΙ

Στη  Μηνυτήρια Αναφορά  περιλαμβανόταν άλλος ένας  ακυρωτικός λόγος : το ότι σύμφωνα με το άρθρο 24, παρ.3 του Συντάγματος, πριν από οποιαδήποτε παρόμοια διαδικασία, θα έπρεπε να είχε προηγηθεί νόμιμη Χωροθέτηση Χρήσεων Γης, για την εν λόγω έκταση. Κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί ποτέ.

Ο τότε περιφερειακός σύμβουλος Αττικής κ. Νίκος Γαλανός  που είχε ζητήσει  τη διερεύνηση της υπόθεσης από τη Δικαιοσύνη, σημείωνε:

« Ενώ, σύμφωνα με τον νόμο ΠΔ 1/3/2004 απαγορεύεται η οικοδόμηση κατοικιών, στη διακήρυξη της πώλησης προβλέπουν το δικαίωμα του επενδυτή να κτίσει 8.600 τ.μ. κατοικίες. Και  μετά,  έφεραν για έγκριση  το δικαίωμα του επενδυτή να οικοδομήσει 39.600 τ.μ. για κατοικίες. Έτσι, το Δημόσιο και η Εθνική Τράπεζα θα υποστούν  τεράστια ζημιά».

Το  Δεκέμβρη του 2013, ο τότε Δήμαρχος κ.  Πανάς, μιλώντας για «περιβαλλοντικό έγκλημα»  ανακοίνωνε «κατηγορηματική  αντίθεση» του Δήμου στο σχέδιο  για τους όρους πώλησης και εκμετάλλευσης του Αστέρα.

 

Ο διαγωνισμός για τα 14 αεροδρόμια έγινε και κατακυρώθηκε αλλά η συμφωνία αργεί…

Στα μέσα Απριλίου ανακοινώθηκε  ότι ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας έγινε «σε συνθήκες διαφάνειας και αξιοπιστίας». Και ήταν η κοινοπραξία FRAPORT AG- SLENTEL Ltd   και του ομίλου Κοπελούζου που κατέθεσε «προσφορά  €1,234 δισ. εφάπαξ τίμημα και €22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα  και  ανακηρύχτηκε προτιμητέος επενδυτής για τα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια της χώρας

Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι ο διαγωνισμός διεξήχθη υπό καθεστώς έντονου ανταγωνισμού, ενώ επετεύχθη ιδιαίτερα υψηλό . Οι επενδύσεις που αναμένεται να υλοποιηθούν σε χρονικό ορίζοντα 4 ετών ανέρχονται σε περίπου 330 εκατ. ευρώ, ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης σε περίπου 1,4 δισ. ευρώ. Τα ποσά αυτά, είναι επιπλέον του εφάπαξ τιμήματος και του ετήσιου εγγυημένου καταβλητέου μισθώματος.

Στα τέλη Φεβρουαρίου, ο Αλέξης Τσίπρας ,  είχε χαρακτηρίσει  το 1 δισ. ευρώ που πρόσφερε η Fraport ως «δίκαια» τιμή.  Και είχε πει, δείχνοντας ότι «δεύτερες σκέψεις» υ-πήρχαν: «Αλλά τα αεροδρόμια είναι μέρος της τουριστικής μας βιομηχανίας. Ετσι η Ελλάδα βγάζει τα προς το ζην της. Είναι κάτι που πρέπει επίσης να εξετάσουμε».

Η  επιφυλακτική θέση  του πρωθυπουργού είναι  διαφοροποιημένη από εκείνη που έχουν  Σταθάκης και  Σπίρτζης που είχαν μιλήσει  για αλλαγή πλαισίου της συμφωνία.  Ο  κ. Τσίπρας,   αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να προχωρήσει.

Οι «εξελίξεις» γύρω από το ΤΑΙΠΕΔ

Αλλά μια και έγινε αναφορά στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου  με ιδρυτικό του νόμο τον  3986/2011), ο υπουργός Υγείας κ. Κουρουπλής στις 31 Ιανουαρίου είχε πει : « Πληρώνουμε  4 εκατομμύρια τον χρόνο για ένα κτίριο 32.000 τετραγωνικών μέτρων όπου στεγάζεται μια υπηρεσία 15 υπαλλήλων. Το ΤΑΙΠΕΔ το  πούλησε σε μία τράπεζα και τώρα θα το νοικιάζει  για 30 χρόνια. Στέλνω μήνυμα σε όλα αυτά τα συμφέροντα που έχουν αλωνίσει αυτόν τον χώρο τόσα χρόνια : Ούτε αυτοκτονικές τάσεις έχουμε, ούτε λιγότερη αγάπη για τον τόπο" .

Στις 16 Μαρτίου, η αναπληρωτής Υπουργός  Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη ανακοίνωσε  τη  δημιουργία νέου ταμείου για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας καθώς η  εταιρεία Παράκτιο Αττικό Μέτωπο διαλυόταν ,  η ΕΤΑΔ  (Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου) απορροφάτο  από το ΤΑΙΠΕΔ. Έτσι δημιουργείται νέο ταμείο δημόσιας περιουσίας» του οποίου «τα έσοδα θα αξιοποιούνται για την χρηματοδότηση της κοινωνικής πολιτικής του κράτους και την στήριξη της δημόσιας ασφάλισης».

Και συμπλήρωσε με… σημασία η υπουργός: « Σε  εθνικό ταμείο και όχι στους δανειστές θα πηγαίνουν τα έσοδα από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας».

 

Στις 11 Μαίου «ξεπάγωσε»  ο διαγωνισμός πώλησης του ΟΛΠ

 Ήταν αναμενόμενο αλλά επειδή ΟΛΑ ήταν αναμενόμενα που ωστόσο δεν ολοκληρώνονταν,  χαρήκαμε όταν μάθαμε ότι   το ξεπάγωμα του διαγωνισμού πώλησης του 51% του ΟΛΠ έμπαινε στην τελική ευθεία , ωστόσο το οριστικό «πράσινο φως» εξαρτάται από την ολοκλήρωση της συμφωνίας της κυβέρνησης με τους εταίρους . Στο μεταξύ, θα έχουν γίνει  αλλαγές γύρω από τη  διάθεση του 51% του ΟΛΠ έναντι του 67,7% του αρχικού διαγωνισμού και τα τεύχη με τις αλλαγές θα έχουν σταλεί  στην κινεζική Cosco, την ολλανδική APM Terminals και την  Ports of America. Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους τοποθετείται χρονικά γύρω στον Ιούλιο.

 
        
 
©2004-2024 Created and Powered by EXIS I.T. - Designed by ::ittech.gr::